Hyppige spørgsmål fra virksomheder, som overvejer at bruge et lønbureau
Hvorfor skal jeg outsource min lønadministration? Hvilke fordele er der ved dette? Er det billigere at outsource lønadministrationen?
Dette er nogle af de mest kendte spørgsmål vi får, når vi taler med mulige nye kunder. Hos Dansk Løn Service er vi eksperter på lønadministration og tidsregistrering, og nedenfor prøver vi at belyse, hvorfor det kan være en gevinst at outsource sin lønadministration og hvilke fordele, der er ved dette.
Hvorfor skal jeg outsource min lønadministration?
- I får færre fejl lønsedlen, der giver tilfredse og glade medarbejdere.
- I mindsker risiko og sårbarheden omkring lønbehandling ved opsigelse eller sygdom.
- I får adgang til medarbejdere med den nyeste faglige viden indenfor regler/ overenskomster mm.
- I får lavet korrekt løn og til tiden.
- I får mere tid til jeres kerneforretning og det, som giver værdi for jer.
- I får en fleksible og skalerbar funktion, der kan ændre sig, i takt med jeres virksomhed ændrer sig.
- Ligesom at I i jeres forretning er specialister på jeres område og andre virksomheder køber/ outsourcer til jeres forretning, er vi i Dansk Løn Service også specialister på vores område.
Hvad er nogle af de største fordele ved at outsource sin lønadministration?
- Du får som kunde garanteret levering og løn til tiden. Samtidig får du adgang til eksperter på området, der altid er fagligt opdateret med nyeste viden indenfor faget. Dette reducerer din faglige sårbarhed og mindsker evt. fejl på lønsedlen, der kan give anledning til reguleringer og meget mere.
- Arbejdsprocesserne er mere effektive, da du outsourcer til specialister med mange års erfaring. Opdatering, drift og vedligehold af systemer tager lønbureauet sig af, og du sparer også tid og penge på dette.
- Du får en skalerbar funktion, der hurtigt tilpasser sig forretningen, hvad enten der er færre eller flere medarbejdere. Det giver en stor fleksibilitet, større kontrol, og mindre risiko.
- Ved outsourcing af lønfunktionen, frigives der tid og energi til at fokusere på virksomhedens strategi og kerneforretning, som mange økonomi og HR-chefer i dag allerede siger, der er for lidt tid til.
- Du bliver mindre sårbar omkring din lønudbetaling til medarbejderne. Et lønbureau er altid til rådighed og flere er omkring DIN løn, fremfor kun en enkelt intern lønbogholder, som kan blive syg eller sige op.
Er det ikke dyrere at outsource end at have sin egen lønbogholder?
Det kan både være dyrere og billigere end at ansætte sin egen lønbogholder.
Der er mange faktorer der spiller ind i forhold til hvad det koster. Hvad koster din egen medarbejder, hvor lang tid bruges der, kurser, licenser til systemer, konsulenter, sygdom, ferie osv. Tit glemmer man også alle de andre omkostninger, der følger med ved at have ansatte. Personaleledelse, personalepleje, forsikring, diverse systemomkostninger, rekrutteringsomkostninger, omkostninger og tid ved medarbejderfejl pga. manglende viden eller færdigheder, kontorleje, udstyr til medarbejdere og meget mere.
En tommelfingerregel er, at du kan tillægge din medarbejders løn 45-65% for at få den reelle udgift på din medarbejder.
Undersøgelser siger at en medarbejder bruger omkring 60% af sin tid på sine opgaver og de sidste 40% går på andet arbejde, kompetenceudvikling, fravær mv. Når du outsourcer din lønfunktion til en ekstern partner, betaler du kun for den service/tid der bliver brugt til at udføre jobbet.
Derfor kan det være svært på stående fod at sige, om det er dyrere eller billigere at outsource. Ud fra vores erfaring og de referencer vi har, er det ni ud af ti gange billigere og kan betale sig at outsource sin lønadministration. Virksomheden får nemlig mere tid til kerneforretningen, gladere medarbejder, da vi mindsker fejlene omkring løn, og på den måde giver grobund for et øget overskud.
Hør mere om, hvordan vi hjælper med at skabe øget bundlinje gennem optimerede lønprocesser.
Ja tak, jeg vil gerne ringes op.